Tusenfryd

–Isslottet satsar på tillbehörsbuffé

Bland granar och skogsmark, stenar och slingrande stigar, ca tjugo kilometer utanför Oslo, hittar vi nöjesparken Tusenfryd. Inne i parken finns Isslottet som hittat ett vinnande koncept – en glass- och tillbehörsbuffé! Här samlas barnfamiljer för att äta av det stora utbudet av olika sorters glass och tillbehör.

Parken ligger placerad mitt i naturen med vacker inramning av skog och klippor och ger ett gediget och charmerande intryck. För varje steg man tar växer parken och nya intryck dyker upp hela tiden.

Vi träffar Thea Talåsen som är inköpschef och pratar om utvecklingen inom food service på nöjesparken. De senaste åren har mycket tid lagts på att förbättra kvalitet och utbud på både mat och glass.
För tre år sedan utvecklades glasskonceptet på Isslottet och man satsade på self service. Thea hade tidigare testat detta på slush och såg nu potential även för glass. Tillsammans med leverantören Diplom Is, som gärna ville vara med och utveckla det nya konceptet, tog man fram ett förslag. Inför starten gjordes en hel del research och Thea besökte olika glass-bufféer både i Norge och utomlands. Det blev en nylansering av Isslottet och renoverades med hjälp av några duktiga designers. Den nya interiören blev mycket iögonfallande och har uppmärksammats på många sätt, bland annat i ett italienskt designmagasin.

Praktisk lösning för servering av strössel

Islottet har ett brett utbud av frozen yoghurt och tillbehör. Här finns nästan hela Nic´s sortiment i form av self service och man har byggt upp hela bufféen med hjälp av Nic´s Rosetto dispensers. Dispenserna är ett mycket hygieniskt sätt att servera på istället för det traditionella sättet med skålar och skedar. Eftersom de är vägghängda så får kunden också en bra översikt över vad som erbjuds. Thea har medvetet satsat på ett så brett sortiment som möjligt och Isslottet marknadsför sig som en hel upplevelse. Här ska kunden känna glädje över den stora valfriheten och få det lilla extra i form av t ex en dekoration. Besöket ska kännas så pass unikt och spännande att kunden vill berätta om sitt besök för vänner och familj och vilja komma tillbaka fler gånger.
Målgruppen för Isslottet är barnfamiljer och ungdomar, som uppskattar det breda utbudet. Här finns både vuxna smaker och smaker som tilltalar de yngre besökarna. Målet i framtiden är att med hjälp av nya produkter även kunna nå ut till både de äldre besökarna och de allra minsta.

- Nics produkter fungerar väldigt bra, de uppskattas av kunderna. Produkterna har även provat att användas dem på pannkaksbuffé samt till belgiska våfflor med gott resultat, berättar Thea.

Det finns många framtida idéer kring Isslottet och man vill fortsätta bredda sortimentet och urvalet. Här är ett fortsatt samarbete med Diplom Is viktigt.
Dessutom har amerikanska nöjesparksutvecklare varit på besök och kommer snart med en rapport på hur de ska utveckla både nöjesparken och food service och göra Tusenfryd till ett ännu mer attraktivt besöksmål i framtiden.

Tusenfryd

–Isslottet satsar på tillbehörsbuffé

Bland granar och skogsmark, stenar och slingrande stigar, ca tjugo kilometer utanför Oslo, hittar vi nöjesparken Tusenfryd. Inne i parken finns Isslottet som hittat ett vinnande koncept – en glass- och tillbehörsbuffé! Här samlas barnfamiljer för att äta av det stora utbudet av olika sorters glass och tillbehör.

Parken ligger placerad mitt i naturen med vacker inramning av skog och klippor och ger ett gediget och charmerande intryck. För varje steg man tar växer parken och nya intryck dyker upp hela tiden.

Vi träffar Thea Talåsen som är inköpschef och pratar om utvecklingen inom food service på nöjesparken. De senaste åren har mycket tid lagts på att förbättra kvalitet och utbud på både mat och glass.
För tre år sedan utvecklades glasskonceptet på Isslottet och man satsade på self service. Thea hade tidigare testat detta på slush och såg nu potential även för glass. Tillsammans med leverantören Diplom Is, som gärna ville vara med och utveckla det nya konceptet, tog man fram ett förslag. Inför starten gjordes en hel del research och Thea besökte olika glass-bufféer både i Norge och utomlands. Det blev en nylansering av Isslottet och renoverades med hjälp av några duktiga designers. Den nya interiören blev mycket iögonfallande och har uppmärksammats på många sätt, bland annat i ett italienskt designmagasin.

Praktisk lösning för servering av strössel

Islottet har ett brett utbud av frozen yoghurt och tillbehör. Här finns nästan hela Nic´s sortiment i form av self service och man har byggt upp hela bufféen med hjälp av Nic´s Rosetto dispensers. Dispenserna är ett mycket hygieniskt sätt att servera på istället för det traditionella sättet med skålar och skedar. Eftersom de är vägghängda så får kunden också en bra översikt över vad som erbjuds. Thea har medvetet satsat på ett så brett sortiment som möjligt och Isslottet marknadsför sig som en hel upplevelse. Här ska kunden känna glädje över den stora valfriheten och få det lilla extra i form av t ex en dekoration. Besöket ska kännas så pass unikt och spännande att kunden vill berätta om sitt besök för vänner och familj och vilja komma tillbaka fler gånger.
Målgruppen för Isslottet är barnfamiljer och ungdomar, som uppskattar det breda utbudet. Här finns både vuxna smaker och smaker som tilltalar de yngre besökarna. Målet i framtiden är att med hjälp av nya produkter även kunna nå ut till både de äldre besökarna och de allra minsta.

- Nics produkter fungerar väldigt bra, de uppskattas av kunderna. Produkterna har även provat att användas dem på pannkaksbuffé samt till belgiska våfflor med gott resultat, berättar Thea.

Det finns många framtida idéer kring Isslottet och man vill fortsätta bredda sortimentet och urvalet. Här är ett fortsatt samarbete med Diplom Is viktigt.
Dessutom har amerikanska nöjesparksutvecklare varit på besök och kommer snart med en rapport på hur de ska utveckla både nöjesparken och food service och göra Tusenfryd till ett ännu mer attraktivt besöksmål i framtiden.