Skärgårdsvåfflan
- Platsen där du kan avnjuta en belgisk våffla samtidigt som du upplever Oxelösunds vackra skärgård.
Tidigare i år hade vi besök av Deborah Rosman från Skärgårdsvåfflan och hennes härliga personal. De besökte oss i vår fotostudio och kreativiteten flödade verkligen när de fotade sommarens läckra våffelmenyer.
Skärgårdsvåfflan ligger på den vackra halvön Femöre i Oxelösunds Skärgård och med havet i tre väderstreck är det inte svårt att förstå at stället blivit populärt. Vi passade på att få en liten pratstund med Deborah för att få höra hur allt startade. Hur har de lyckats så bra med sitt koncept? Och hur ser planerna inför framtiden ut?När fick ni idén till Skärgårdsvåfflan?
- Huset, där vi driver Skärgårdsvåfflan, byggdes i början av 1900-talet och fungerade som barnkoloni fram till 70-talet. Det stod sedan tomt i många år innan ett aktivitetsföretag tog över.- År 2014 jobbade jag som inredningsdesigner och när dåvarande ägarna till huset skulle starta caféverksamhet erbjöd jag mina tjänster. Jag hjälpte till med planeringen av caféet samt att utveckla deras logotype.
- Idéen om våfflor vet jag faktiskt inte vem det var som kläckte eller kom på, men det började i alla fall med matvåfflor för att sedan utökas med sötare varianter. Förväntningarna var lågt ställda i starten, men vi blev positivt överraskade när de belgiska våfflorna snabbt gjorde succé!
- Vi startade med några enkla ”hemma-våffeljärn”, men bara efter några dagar fick vi lov att investera i riktigt bra järn, för kommersiellt bruk. Under vår första säsong, som bara var 40 dagar, hade vi över 30 000 gäster.
Nu går vi mot vår sjätte säsong!
- Under de första säsongerna var jag anställd, men efter några år köpte jag in mig i bolaget. Sedan förra året driver jag Skärgårdsvåfflan helt själv och Emelie Grönholm, min platschef, är min högra hand.
Vilken målgrupp vänder ni er till och vilken inriktning har ni?
- Man kan nog säga att vår målgrupp är alla semesterfirare. Åldersmässigt är spannet väldigt brett. Vi har jättemånga barn, jättemånga äldre, men även många ungdomar. Vi har blivit som en destination dit folk gör utflykter. Många kommer minst en gång om året, många kommer flera gånger. En av våra framgångsfaktorer tror jag är att vi valt endast en inriktning, dvs bara våfflor. Det är det vi marknadsför och blivit experter på.Var, när, hur kom ni i kontakt med Nics produkter?
- Nics produkter har varit med redan från första början. När vi startade hade vi vårt koncept klart för oss - vi skulle ha våfflor som grund och att det skulle finnas ett helt gäng med tillbehör att välja mellan. Man skulle kunna kombinera sin egen våffla helt enkelt.Första året började vi med 30 st olika tillbehör. Idag finns det 50–70 olika att välja mellan och de flesta är Nics. Det är ju superkul att kunna välja mellan en massa strössel och en massa såser! Dessutom finns ju frukt, bär, grädde, glass och godis att lägga på sin våffla.Vilka Nic-produkter använder ni idag?
- Vi använder nog i princip alla Nic´s såser och strössel! Och inför varje säsong så testar vi alla Nics nyheter eftersom vi får prover på dem.Vad betyder Nics produkter för er?
- Produkterna är väldigt populära och det är väldigt bra marginaler! Det är enkla produkter att jobba med eftersom de har lång hållbarhet, vilket gör det dem lätta att hålla i lager. Det innebär att det blir nästan inget svinn och det är ju skönt.Vilken är er personliga favorit i Nics sortiment?
- Oj, det är inte lätt… men jag säger nog Noisette-såsen. När det gäller strössel är det nog… Nötkrokanten.Hur ser framtidsplanerna ut för Skärgårdsvåfflan och vilka drömmar har ni?
- Det känns som vi är ganska stabila. Det var någon som sa till oss att ”det här är väl bara nyhetens behag att man tar sig hit, vi får väl se om folk tar sig hit andra sommaren”. En av de första somrarna var det dåligt väder, men folk hittade till oss även då. Det är skönt att vi inte är väderberoende. Försäljningen och antalet besökare ökar för varje år. Vi har blivit ett resmål man gärna återvänder till och det är verkligen kul. Det kommer kanske att finnas någon slags gräns på hur mycket vi kan öka, men det beror i så fall på hur mycket vi kan producera.- Huset vi håller till i är K-märkt vilket begränsar oss lite. Marken är prickad vilket gör att vi inte kan bygga ut huset osv hur som helst. Elen är också ett problem för oss, men det håller vi på och tittar på just nu. Jag skulle jättegärna vilja öppna på fler platser för jag tycker att det här är ett extremt bra koncept.
- Jag är övertygad om att som skulle fungera på andra platser. Det svåra är dock att hitta några som vill driva det och man måste hitta den perfekta platsen. För vi har verkligen den perfekta platsen idag och vi vill ju gärna hitta någon plats som är likvärdig. Vi vill ju inte starta upp en sämre variant av det vi redan har. Annars är vårt mål att fortsätta bygga och utveckla vår destination. Att nå ännu fler målgrupper. Vi är över lag inte så kända idag.
Vad gör ni när det går trögt med försäljningen?
- Vi har aldrig upplevt att försäljningen går trögt (skratt)…. Men för att öka merförsäljningen så brukar vi fråga: ”- Vilken sås och vilket strössel önskar ni lägga till?” Gästerna älskar konceptet med att ”göra sin egen våffla” och det är därför väldigt enkelt att sälja in ett extra strössel eller en extra sås. Vi upplever också att de gäster som gjort sig besväret att komma till oss, t ex med båt, är beredda att spendera och unna sig det där lilla extra.Hur tycker ni att samarbetet med Nic fungerar?
- Kontakten med Nic mycket fungerar bra, tycker vi. Vi köper ju våra produkter via grossisten Martin&Servera, men vi kom i kontakt med Nic då vi önskar få prover på nyheter för att kunna fota och utveckla menyer osv.- En fantastisk Nic-produkt som jag slutligen måste nämna är - kexen med logga! Där det bästa, bästa vi har gjort i marknadsföringssynpunkt! Vilken fantastisk uppfinning! Vi träffade er på en mässa och när vi sedan lade vår första beställning visste vi ju inte vilka kvantiteter vi skulle beställa. Idag är vi uppe i 30 000 kex/säsong!
Skärgårdsvåfflan
- Platsen där du kan avnjuta en belgisk våffla samtidigt som du upplever Oxelösunds vackra skärgård.
Tidigare i år hade vi besök av Deborah Rosman från Skärgårdsvåfflan och hennes härliga personal. De besökte oss i vår fotostudio och kreativiteten flödade verkligen när de fotade sommarens läckra våffelmenyer.
Skärgårdsvåfflan ligger på den vackra halvön Femöre i Oxelösunds Skärgård och med havet i tre väderstreck är det inte svårt att förstå at stället blivit populärt. Vi passade på att få en liten pratstund med Deborah för att få höra hur allt startade. Hur har de lyckats så bra med sitt koncept? Och hur ser planerna inför framtiden ut?När fick ni idén till Skärgårdsvåfflan?
- Huset, där vi driver Skärgårdsvåfflan, byggdes i början av 1900-talet och fungerade som barnkoloni fram till 70-talet. Det stod sedan tomt i många år innan ett aktivitetsföretag tog över.- År 2014 jobbade jag som inredningsdesigner och när dåvarande ägarna till huset skulle starta caféverksamhet erbjöd jag mina tjänster. Jag hjälpte till med planeringen av caféet samt att utveckla deras logotype.
- Idéen om våfflor vet jag faktiskt inte vem det var som kläckte eller kom på, men det började i alla fall med matvåfflor för att sedan utökas med sötare varianter. Förväntningarna var lågt ställda i starten, men vi blev positivt överraskade när de belgiska våfflorna snabbt gjorde succé!
- Vi startade med några enkla ”hemma-våffeljärn”, men bara efter några dagar fick vi lov att investera i riktigt bra järn, för kommersiellt bruk. Under vår första säsong, som bara var 40 dagar, hade vi över 30 000 gäster.
Nu går vi mot vår sjätte säsong!
- Under de första säsongerna var jag anställd, men efter några år köpte jag in mig i bolaget. Sedan förra året driver jag Skärgårdsvåfflan helt själv och Emelie Grönholm, min platschef, är min högra hand.
Vilken målgrupp vänder ni er till och vilken inriktning har ni?
- Man kan nog säga att vår målgrupp är alla semesterfirare. Åldersmässigt är spannet väldigt brett. Vi har jättemånga barn, jättemånga äldre, men även många ungdomar. Vi har blivit som en destination dit folk gör utflykter. Många kommer minst en gång om året, många kommer flera gånger. En av våra framgångsfaktorer tror jag är att vi valt endast en inriktning, dvs bara våfflor. Det är det vi marknadsför och blivit experter på.Var, när, hur kom ni i kontakt med Nics produkter?
- Nics produkter har varit med redan från första början. När vi startade hade vi vårt koncept klart för oss - vi skulle ha våfflor som grund och att det skulle finnas ett helt gäng med tillbehör att välja mellan. Man skulle kunna kombinera sin egen våffla helt enkelt.Första året började vi med 30 st olika tillbehör. Idag finns det 50–70 olika att välja mellan och de flesta är Nics. Det är ju superkul att kunna välja mellan en massa strössel och en massa såser! Dessutom finns ju frukt, bär, grädde, glass och godis att lägga på sin våffla.Vilka Nic-produkter använder ni idag?
- Vi använder nog i princip alla Nic´s såser och strössel! Och inför varje säsong så testar vi alla Nics nyheter eftersom vi får prover på dem.Vad betyder Nics produkter för er?
- Produkterna är väldigt populära och det är väldigt bra marginaler! Det är enkla produkter att jobba med eftersom de har lång hållbarhet, vilket gör det dem lätta att hålla i lager. Det innebär att det blir nästan inget svinn och det är ju skönt.Vilken är er personliga favorit i Nics sortiment?
- Oj, det är inte lätt… men jag säger nog Noisette-såsen. När det gäller strössel är det nog… Nötkrokanten.Hur ser framtidsplanerna ut för Skärgårdsvåfflan och vilka drömmar har ni?
- Det känns som vi är ganska stabila. Det var någon som sa till oss att ”det här är väl bara nyhetens behag att man tar sig hit, vi får väl se om folk tar sig hit andra sommaren”. En av de första somrarna var det dåligt väder, men folk hittade till oss även då. Det är skönt att vi inte är väderberoende. Försäljningen och antalet besökare ökar för varje år. Vi har blivit ett resmål man gärna återvänder till och det är verkligen kul. Det kommer kanske att finnas någon slags gräns på hur mycket vi kan öka, men det beror i så fall på hur mycket vi kan producera.- Huset vi håller till i är K-märkt vilket begränsar oss lite. Marken är prickad vilket gör att vi inte kan bygga ut huset osv hur som helst. Elen är också ett problem för oss, men det håller vi på och tittar på just nu. Jag skulle jättegärna vilja öppna på fler platser för jag tycker att det här är ett extremt bra koncept.
- Jag är övertygad om att som skulle fungera på andra platser. Det svåra är dock att hitta några som vill driva det och man måste hitta den perfekta platsen. För vi har verkligen den perfekta platsen idag och vi vill ju gärna hitta någon plats som är likvärdig. Vi vill ju inte starta upp en sämre variant av det vi redan har. Annars är vårt mål att fortsätta bygga och utveckla vår destination. Att nå ännu fler målgrupper. Vi är över lag inte så kända idag.
Vad gör ni när det går trögt med försäljningen?
- Vi har aldrig upplevt att försäljningen går trögt (skratt)…. Men för att öka merförsäljningen så brukar vi fråga: ”- Vilken sås och vilket strössel önskar ni lägga till?” Gästerna älskar konceptet med att ”göra sin egen våffla” och det är därför väldigt enkelt att sälja in ett extra strössel eller en extra sås. Vi upplever också att de gäster som gjort sig besväret att komma till oss, t ex med båt, är beredda att spendera och unna sig det där lilla extra.Hur tycker ni att samarbetet med Nic fungerar?
- Kontakten med Nic mycket fungerar bra, tycker vi. Vi köper ju våra produkter via grossisten Martin&Servera, men vi kom i kontakt med Nic då vi önskar få prover på nyheter för att kunna fota och utveckla menyer osv.- En fantastisk Nic-produkt som jag slutligen måste nämna är - kexen med logga! Där det bästa, bästa vi har gjort i marknadsföringssynpunkt! Vilken fantastisk uppfinning! Vi träffade er på en mässa och när vi sedan lade vår första beställning visste vi ju inte vilka kvantiteter vi skulle beställa. Idag är vi uppe i 30 000 kex/säsong!
Storbyvägen 7 | 786 71 | Dala-Järna
Telefon: +46 281 59 49 00
Epost: info@nicice.se