Hamngrillen

– Glassbaren vid havet

Det är sommar och det råder en härlig stämning i Färjestaden på Öland. I hamnen lägger båtar till och Kalmarsund glittrar vackert i solen. Hit söker sig många glassälskare tack vare den populära Hamngrillen – kända för sitt breda utbud och sina spännande menyer.

Hamngrillen drivs av paret Eva och Ove Augustsson. Grillen startades som korvkiosk 1977 av Evas föräldrar och det var på 80-talet som man började sälja skopglass. Idag finns ett fullt sortiment med ca 40 smaker att välja mellan. Utbudet består givetvis också av olika sorters våfflor, såser och strössel. Under högsäsong erbjuds tre smaker av mjukglass.
”För oss har tillbehören till glassen blivit väldigt viktiga, berättar Eva. Med ett brett utbud har vi möjlighet att variera våra menyer på det sätt vi önskar.”

Hela inredningen hos Hamngrillen är inbjudande och färgglad. Många års erfarenhet från branschen visar sig tydligt i glassbarens snygga menyskyltar och väl exponerade produkter. Eva fortsätter:

- Kunden äter med ögat och vi har valt att arbetat med Nic´s produkter ända sedan starten. Hela sortimentet är mycket genomtänkt gällande smaker, färger och kvalitet och varje år presenteras spännande nyheter. T ex Salted caramel som har blivit mycket populär på mjukglass och är en av mina personliga favoriter!

För att personalen snabbt ska kunna serva kunderna har även arbetet bakom disken optimerats. Här har glassbaren fått en specialbyggd ”strösseldisk”. Kantiner med strössel har sänkts ner i bordet, liksom praktiska värmare för choklad- och koladopp.

- Det ger en bra överblick över vårt sortiment och det är även väldigt lätt att göra rent. Det är viktigt för oss, avslutar Eva.

Öka din försäljning - Hamngrillen tipsar!

  • Gratis smakprov! Erbjud kunden att smaka på olika strössel och toppings. Det ger kunden det ”lilla extra” och skapar merförsäljning. Och kunden får en ny smakupplevelse!
  • Prata med kunden! Vägled, ställ frågor och hjälp kunden. Tipsa om nya smaker, kombinationer osv.
  • Snåla inte! Kunden ska få lite mer än vad den förväntar sig. Det ska vara mycket tillbehör!
  • Glassbaren ska vara fräsch! God hygien är mycket viktigt. Eftersträva att alltid ha fräscha produkter och fyll på strössel underifrån. Det ska vara rent och snyggt, så väl på disken som bakom. Personalen ska ha rena arbetskläder, väl uppsatt hår och huvudbonad.

Hamngrillen

– Glassbaren vid havet

Det är sommar och det råder en härlig stämning i Färjestaden på Öland. I hamnen lägger båtar till och Kalmarsund glittrar vackert i solen. Hit söker sig många glassälskare tack vare den populära Hamngrillen – kända för sitt breda utbud och sina spännande menyer.

Hamngrillen drivs av paret Eva och Ove Augustsson. Grillen startades som korvkiosk 1977 av Evas föräldrar och det var på 80-talet som man började sälja skopglass. Idag finns ett fullt sortiment med ca 40 smaker att välja mellan. Utbudet består givetvis också av olika sorters våfflor, såser och strössel. Under högsäsong erbjuds tre smaker av mjukglass.
”För oss har tillbehören till glassen blivit väldigt viktiga, berättar Eva. Med ett brett utbud har vi möjlighet att variera våra menyer på det sätt vi önskar.”

Hela inredningen hos Hamngrillen är inbjudande och färgglad. Många års erfarenhet från branschen visar sig tydligt i glassbarens snygga menyskyltar och väl exponerade produkter. Eva fortsätter:

- Kunden äter med ögat och vi har valt att arbetat med Nic´s produkter ända sedan starten. Hela sortimentet är mycket genomtänkt gällande smaker, färger och kvalitet och varje år presenteras spännande nyheter. T ex Salted caramel som har blivit mycket populär på mjukglass och är en av mina personliga favoriter!

För att personalen snabbt ska kunna serva kunderna har även arbetet bakom disken optimerats. Här har glassbaren fått en specialbyggd ”strösseldisk”. Kantiner med strössel har sänkts ner i bordet, liksom praktiska värmare för choklad- och koladopp.

- Det ger en bra överblick över vårt sortiment och det är även väldigt lätt att göra rent. Det är viktigt för oss, avslutar Eva.

Öka din försäljning - Hamngrillen tipsar!

  • Gratis smakprov! Erbjud kunden att smaka på olika strössel och toppings. Det ger kunden det ”lilla extra” och skapar merförsäljning. Och kunden får en ny smakupplevelse!
  • Prata med kunden! Vägled, ställ frågor och hjälp kunden. Tipsa om nya smaker, kombinationer osv.
  • Snåla inte! Kunden ska få lite mer än vad den förväntar sig. Det ska vara mycket tillbehör!
  • Glassbaren ska vara fräsch! God hygien är mycket viktigt. Eftersträva att alltid ha fräscha produkter och fyll på strössel underifrån. Det ska vara rent och snyggt, så väl på disken som bakom. Personalen ska ha rena arbetskläder, väl uppsatt hår och huvudbonad.